قدم به قدم با مراحل تولید و ساخت کاغذ | سایت تبیان

اما از آنجایی که مردم زیاد از کاغذ استفاده می‌کنند، امروزه باید این کار را به ماشین‌‌ها و دستگاه‌های غول‌پیکر و قدرتمند بسپاریم. در اصطلاح علمی گفته می‌شود که کاغذ از تراکم الیاف سلولزی بدست می‌آید. با تکرار و انجام این مراحل سبب میشود تا خمیر ورقه ای کاغذ ساخته شود. پس از انکه شما کاغذ های باطله را شما جمع اوری کردید با کمک مواد شیمیایی جوهر روی آنها از بین میرود. آنچه که در کشور ما وجود دارد و به نام کاغذ تحریر مطرح است بدون پوشش آن است.

هدباکس، که جت ثابتی از آب را پراکنده می‌کند، در انتهای مرطوب دستگاه کاغذ قرار دارد. در زیر سیم برای از بین‌بردن آب و افزایش یکنواختی الیاف استفاده می‌شوند و اطمینان حاصل می‌کنند که الیاف در یک حصیر به یکدیگر محکم می‌بافند. در مقایسه با اکثر ماشین‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، تصویر بالا ساده‌تر است. برای سرعت خطوط سریع تر، ماشین‌های مدرن به طور قابل ملاحظه‌ای بزرگتر (طولانی‌تر) هستند. ممکن است بیش از 100 قوطی بخار در بخش خشک کن (درام) وجود داشته باشد.

  • از کاغذهای به دست آمده از الیاف گیاهی، برای تهیه اسکناس، کارهای چاپی، تعمیر کتاب های نفیس قدیمی و … استفاده می شود.
  • عرض کاغذ در این قسمت، امکان دارد در ماشین های کوچک از 2 متر تا 9 متر برسد.
  • وقتی آب این الیاف گرفته می شود، در فواصل اتصالی آن ها، پیوند هیدروژنی تشکیل می شوند.
  • این شیوه تولید کاغذ، به فردی به نام کای لون نسبت داده می شود.

برای اولین بار در سال 105 میلادی فردی به نام تسای لون و همچنین شاگردش تسویر اختراع شد. اولین کاغذ A0 که از همه این کاغذ ها بزرگتر است و هرچه شماره بیشتر شود کاغذ کوچک تر و ابعاد آن نصف می گردد. اختراع امری نیست که به یک باره اتفاق بیفته بلکه معمولا به تدریج و در طی زمان از یک حالت ساده شروع می شود و به مرور زمان به شکل امروزی در میاید. پیشرفت علم و دانش مدیون اختراع کاغذ است و اگر کاغذ اختراع نمی شد مشکلات زیادی در فرهنگ و دانش رخ میداد و وسایل امروزی مانند تصویر و نامه و حعبه و اسکناس نبود و تغییر اساسی در زندگی روزمره رخ میداد.

مراحل تولیدساخت کاغذ

قدم به قدم با مراحل تولید و ساخت کاغذ | سایت تبیان

بنابراین اقدام به سفید کردن و رنگ زدایی خمیر می‌کنیم و رنگ زدایی در دو مرحله انجام تبیان می‌شود. کاغذی که از خمیر چوب یا الیاف گیاهی تشکیل شده است، عمدتاً برای ارتباطات نوشتاری استفاده می‌شود. اگر دانشجو یا دانش‌آموز باشید، سروکارتان با جزوات پرینت شده بیشتر از بقیه مردم است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که مراحل ساخت کاغذ که مصارف مختلفی دارد، چگونه است. کاغذها در انواع مختلف وجود دارند، همچنین دارای ضخامت و وزن و اندازه های گوناگون تولید می شوند. مشهورترین نوع دستگاه کاغذسازی، دستگاه Fourdrinier ( به دلیل به این اسم نامگذاری شده است که دو برادر در قرن نوزدهم آن را اختراع کرده اند) می باشد، البته گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

در حال حاضر بیشتر ماشین های کاغذ سازی مدرن توسط کامپیوتر کنترل می شوند. اپراتورها می توانند با استفاده از سیستم های کامپیوتری، تغییرات لازم را انجام داده و مراحل مختلف را کنترل نمایند. در ادامه فرایند صنایع تولید کاغذ، خمیر خام حاوی مقدار قابل‌توجهی لیگنین و سایر تغییر رنگ‌ها است، برای تولید کاغذهای رنگی روشن یا سفید که برای بسیاری از محصولات ترجیح داده می‌شود، باید سفید شود. الیاف بیشتر با حل کردن لیگنین اضافی سلولز، از طریق کلر و اکسیداسیون جدا می‌شوند. این‌ها شامل دی اکسید کلر، گاز کلر، هیپوکلریت سدیم، پری اکسید هیدروژن و اکسیژن است. مرحله بعد به دستگاه ریل درام اختصاص دارد که کاغذ برای بسته بندی آماده می شود.

دستگاه ریل درام برای بسته بندی کاغذ