بازارهای گل تهران: بازارهای بزرگ گل در پایتخت را میشناسید؟

برگ های ابلق را چگونه هرس کنیم؟ کنه تارعنکبوتی: از مهمترین آفت های رایج این روزهای گلخانه ها به ویژه در گلخانه های پرورش گل رز کنه تارعنکبوتی است. گلهای زنگوله ای آن در رنگهای سفید,آبی,بنفش,صورتی و ارغوانی به صورت تکی و یا چند تایی را روی یک شاخه می توان دید .غنچه های این گل شبیه رز هستند. در گلخانه ای با سقف قوسی، میزان مصرف انرژی بسیار کمتر است، فریم و ظاهر این نوع سقف بسیار مناسب است به همین خاطر در فضاهای مختلف با اقلیم های متنوع به راحتی می توان از این گلخانه استفاده کرد. از آنجایی که شته ها سریع به سموم مقاوم می شوند پس راه حل پیشنهادی برای رفع آن سم های شیمیایی نیست. شته: شته بیشترین آفتی است که در گلخانه ها یافت می شود.

مشکلات این گیاه حشرات شامل کوسن پنبه ای ، اشکالات پوسته پوسته شدن و شته ها است. این گیاه که به آن پیچک سیاه چشم هم گفته میشود، دارای یک ظاهر پنج برگی و برگهای شاداب است. اگرچه گلها اغلب زرد رنگ هستند، اما گویا گونههایی از این گیاه با گل سفید رنگ هم دیده شدهاند. بهطورکلی دلیل کشت گیاهان در گلخانهها، فراهمکردن محیط مناسب رشد گیاه در مناطق و یا فصولی هست که امکان رشد گیاه در آن وجود ندارد و یا راندمان بالایی ندارد. مدتهاست که به شکل نشا کشت میشوند. فلفل مدتهاست که در بازار ایران قیمت خوبی دارد و معمولاً مانند صیفیجات دیگر دچار نوسان شدید قیمتی نیست. انواع صیفیجات مانند گوجهفرنگی، فلفل، بادمجان، کدو، هندوانه، طالبی و… انواع گلهای زینتی شاخه بریده از قبیل رز، ارکیده، استرلیتزیا، لیلیوم، آنتوریوم، گلایل، ژربرا و …

این گیاه دارای برگهای نسبتاً روشن براق و چرب مانند است برگهای این گیاه هنگام باز شدن به طور افقی در می آیند نگهداری این گیاه چندان سخت نیست به دلیل اینکه پرنده بهشتی خودش را با اکثر محیط ها وقف می دهد. نگهداری سختی ندارد و تازمانی که نورکافی و آبیاری آن کافی و تنظیم باشد زیبایی آن به مدت طولانی حفظ خواهد ماند. همچنین ارگانیک بودن این خاک آماده باعث می شود به حفظ سلامت خودتان و محیط زیست کمک کنید. در صورت بروز گرمای یبش از حد، این میزان افزایش پیدا می کند باید توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن نخل فونیکس باعث بروز مشکلات می شود. گیاه عنکبوت باید نور غیر مستقیم دریافت کند.

همچنین معمولاً نیاز آبیاری و کوددهی بسیار کمتری دارند که همین موضوع باعث اقتصادیتر شدن کشت آنها میگردد. زعفران بهعنوان یک محصول لوکس، صادراتی و گرانقیمت اخیراً در شرایط گلخانهای کشت و محصول آن با راندمان قابلقبول برداشت شده است. اگر علاقهمند به زعفران هستید در ادامه کاشت، داشت و برداشت زعفران را مطالعه کنید. حتی در برخی مواقع میزان برداشت این محصول در شرایط گلخانه بیشتر از مورد مشابه در زمین زراعی بوده است. رومیان سپس روند شیشهسازی را بیشتر بهبود بخشیدند و روند دمیدن را آغاز کردند. در زمستان نیز بهتر است خاک آن خشک شده و سپس آبیاری شود. بازار این محصولات نیز خاص بوده و مانند موارد دیگر همهگیر نیست و گاهاً نیاز به بازاریابی و حتی بازارسازی خواهد داشت. انواع گیاهان داروئی مانند گلگاوزبان، مریمگلی، رازیانه، زنجبیل، آویشن و … انواع مختلفی از مینوز ها وجود دارد. چه مقدار از وقتتان را برای پرورش گل اختصاص می دهید؟ گونه ای از آنها بر روی گوجه فرنگی و خیار و کاهو آسیب وارد می کنند و گونه ای دیگر بر روی گیاهان زینتی. همچنین جهت ممانعت از آسیب به ریشه، تخلخل خاک، باید به اندازه ای باشد که، آب اضافی بتواند از آن خارج شود و از طرفی خاک، در اثر آبیاری های مکرر، سفت و فشرده نشود.

6ـ انتخـاب نـوع محصولـی کـه در برنامه تولیـد قرارمیگیرد از دیگر نـکات مهم در احداث گلخانه اسـت، با توجه بـه اینکـه گرایشهـا به سـمت تولیـد اختصاصی محصـولات اسـت و دسـتور کار تولید پـس از مطالعـه ابتدایی بـازار داخلـی و خارجـی مشـخص می گـردد؛ بنابراین قبل از احداث، ابتدا بایسـتی تعیین کننـد که چه محصولی تولید شود. این نکته بسیار مهم است که برنامه کشت هر محصولی باید به نحوی تنظیم شود که در بازار مناسب خود ارائه شود. را میتوان در هر فصلی در شرایط گلخانهای کشت نمود. کشت گیاهان در گلخانه از مدتها پیش در سراسر جهان آغاز و با گذشت زمان، صنعتیتر شده است. پیش بینی احـداث ابنیه مورد نیـاز علاوه بـر اسـکلت گلخانه ها، سـاختمان کارگـری، سـرویسهای بهداشـتی، فضای لازم جهـت ذخیره آب وسـوخت از اهمیت ویژهای برخوردار اسـت.

دمای تولیـد شـده در ایـن روش باید حـدود 60 درجه سـانتیگراد و مـدت زمـان لازم بـرای بخـار دهی 30 دقیقه باشـد. دمای بسـتر بـا این شـیوه به 40 تـا 60 درجه سـانتی گراد افزایش می یابد که بـرای اکثر موجودات مضر کشـنده اسـت. طوطیها به تمیزی خود بسیار اهمیت میدهند و در اکثر مواقع در حال تمیز کردن بال و پر خود هستند (بعضی از صاحبان از این مسئله نگراناند، باید گفت که اصلاً جای نگرانی نیست)، بنابراین باید آنها را در قفس رها کرد و نباید فقط به غذای آنها توجه کرد، تمیز بودن قفس هم یک امر مهم در سلامتی پرنده است.

ارکیده ها به دلیل وجود گلهای عجیب و غریب که از ساقه های بلند برخوردار هستند گیاهان گلدار بسیار مشخص و آسان هستند. برخی از محصولات نیز ازآنجاییکه در بازار منطقه بهصورت کشت خاکی وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است، نیاز به برنامهریزی برای کشت نداشته و تقریباً در تمام فصول سال بازار خود را حفظ میکنند. گلهای این گیاه ماندگاری قابل قبولی دارند و شکل خود را حفظ میکنند، در نهایت نیز با پایان یافتن بازه گلدهی، به رنگ سبز تغییر پیدا میکنند. سپس گیاه را در عمقی حداقل برابر با 8 سانتیمتر کاشته و بین هر کدام از آنها فاصلهای برابر 10 سانتیمتر را خالی بگذارید. این نقوش در طرحهای مختلف و در سبک واقع گرایی، طبیعت گرایی و اندیشه نگاری هستند که هر کدام از آنها پیام یا مضمون خاصی دارد. نگهداری از فلفل نیز معمولاً دشواری خاصی نداشته و بنابراین بهعنوان یکی از محصولات پرسود گلخانهای معرفی میگردد. این دسته از گیاهان باتوجهبه اینکه نگهداری معمولاً سادهتری دارند، هزینههای اولیه تولید کمتری نیز به خود اختصاص میدهند. میوههایی نظیر میوههای کاکتوس، آناناس، پشن فروت، موز، پاپایا و سایر محصولاتی که در نواحی گرمسیری رشد میکنند از نظر اقتصادی بسیار پرسود بوده و عملکرد مناسبی نیز در شرایط گلخانهای از خود بروز میدهند.

چرا که ریشه های کوچک این گیاه زود خشک نمی شوند و در محیط های گرم به رشد خود ادامه می دهند.نکته مهم در نگهداری این گیاه، نور کافی و محبوب ترین گیاهان زینتی مناسب است. برگ عبایی جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم جهت نگهداری در خانه یا محل کار می باشد. در کشت با بستر خاک ریشه ی گیاه در خاک قرار می گیرد که به بهترین حالت تغذیه شوند و مدیریت مواد معدنی و املاح موردنیاز گیاه آسان گردد. زنجرک ها: زنجرک های معمولا در سطوح زیرین برگ قرار دارند و از بافت برگ تغذیه می کنند. گل فلامینگو در رشد حداکثری خود دارای ارتفاعی در حدود 36 الی 55 سانتی متر خواهد بود و در صورتی که گیاه به نور غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد رشد مناسبی داشته و گلدهی مجدد در آن ترغیب می شود. این گیاه برای حیوانات خانگی ضرری ندارد. متاسفانه برگ انجیری در صورت خورده شدن، سمیت کمی برای سگها، گربهها و انسانها خواهد داشت و ممکن است سبب بروز عوارض شکمی و التهابات پوستی در اطراف دهان شود.

در داخل خانه به خوبی رشد می کند و می تواند محیط های کم نور را تحمل کند. ضمن اینکه بازه دمایی قابل تحمل برای آن نیز در فصل زمستان بین 12 الی 18 درجه سانتیگراد است. LT۵۰ (دمایی که در آن ۵۰٪ از بافتها میمیرند) -۳۴ درجه سانتیگراد یافت شد. ایده آل ترین دمایی که Dragon Tree می تواند در آن باشد، دمای ۱۵ تا ۲۴ درجه است. بنابراین بهترین دما برای نگهداری از شفلرا، دمای محیط را بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد نگه دارید. گیاهان داروئی دارای کشت آسانتری هستند و فقط در مورد گیاهان داروئی گلدار (مانند گلگاوزبان) نگهداری تخصصیتری میخواهند.

شاخه های آن به صورت آویزان رشد کرده و جلوه و زیبایی آن را دو چندان می کند. گل های این گیاه، قیف مانند، کم پر یا پرپر هستند و شبیه به ستاره به نظر می آیند. مقدار بروز این آفت در تابستان با بالا رفتن دما و گرما بیشتر می شود و با پایین آمدن رطوبت طغیان می کند و کنترل آن به دلیل کم بودن رطوبت سخت می شود. چرا که مزیت اصلی پرورش محصول در گلخانه ها، تحت کنترل بودن شرایط است. به طوری که پرورش و فروش گیاهان تبدیل به شغل اصلی آن ها شده است. بازار گل آبشناسان که در غرب تهران قرار گرفته است گل و گیاه و تمام محصولات خود را از بازار محلاتی و بازار امام رضا تهیه کرده و به فروش میرساند. او هنگامی که شروع به کسب درآمد از فروش گیاهانی کرد که از بذر رشد می کرد ، این را به عنوان یک درخت خوش شانس می دید.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج با بیان اینکه از ابتدای سالجاری 49 هزار جعبه گل و گلدان گل در گلخانه این سازمان تولید شده است گفت: با فعال نمودن گلخانه تمام نیازمندهای این سازمان در زمینه تولید گل های فصلی و بخش اعظمی از نیازمندیهای در زمینه تولید درخت و درختچه و گل های زینتی تامین شده است. نحوه عملکرد رطوبت ساز بدین شکل است که علاوه بر ایجاد رطوبت توانایی پخش نمودن سم محلول در آب را نیز دارا می باشد. روش کار: بخـار آب توسـط دیـگ بخار تولید میشـود و از طریـق لوله های سـوراخداری در عمق 15ـ10 سـانتیمتری زیر خاک قرار دارند و یا به وسـیله شـیلنگ های منفذدار کرباسـی که در سـطح محیط کشـت قرار میگیرد؛ تزریق می شـود. از معایب ایـن روش میتـوان به غیره قابـل کشـت بـودن محیـط به مـدت 3ـ2 هفتـه، ایجـاد مسـمومیت در برخـی گیاهـان و افزایش هزینه اشـاره نمـود. در کنار مزایایی که کشت در گلخانه به ارمغان می آورد، مشکلات و معایبی نیز در این شیوه کشت وجود دارد ولی در مقایسه با کشت در زمین زراعی با وجود این معایب همچنان برتری دارد. نارنج سرمای هوا را تا حد بسیار زیادی تحمل می کند.

اگر عرض پشـته ها یا بسـتر کشـت 90 سـانتیمتر باشـد یک لولـه بخـار و درصورتی که حـدود 120 سـانتیمتر باشـد دو لولـه انتقـال بخـار آب نیـاز اسـت. عمده تریـن عیب ایـن کار نیـاز به زمان طولانـی و هوای گرم محیط اسـت. تأسیس گلخانه نشا میتواند این امکان را به شما بدهد تا باتوجهبه طول زمان کشت نشا (حدود ۲ ماه) بهصورت فصلی کارکرده و خارج از فصل اقدام به کشت سایر محصولات نمایید. رشد کامل این گیاه 2 تا 5 سال زمان میبرد. هنگامی که آبهای اضافه از انتهای گلدان خارج شد در اولین فرصت بشقاب زیر گلدان را خالی کنید؛ چرا که ماندن ریشههای گیاه در آب باعث ایجاد پوسیدگی میشود.