بتن ریزی چیست و چگونه انجام می شود ؟ از صفر تا صد فرادرس مجله‌

بتن از موادی چون شن و ماسه، سیمان، سنگ آهک، آب و دیگر مواد شیمیایی تشکیل می شود. سه چهارم بتن را سنگ دانه ها تشکیل می دهند و یک چهارم باقی مانده را آب در بر می گیرد. نحوه ترکیب این مواد با هم یک عمل تخصصی می باشد و بایستی با دانش و مهارت کافی انجام شود.

نمونه کارها

بتن ریزی چیست و چگونه انجام می شود ؟ از صفر تا صد فرادرس مجله‌ برای اولین بار سیمان پرتلند در سال 1824 میلادی در جزیره پرتلند انگلستان توسط joseph aspdin کشف، تولید و به ثبت رسیده است. او ابتدایی ترین شکل سیمان را با پختن آهک و خاک رس در دمای بالا و سپس آسیاب نمودن آن، کشف نمود و از آن برای ساخت فانوس دریایی استفاده کرده است. به دلیل آن که سیمان بعد از پخته شدن به رنگ سبز تیره در می آید و این رنگ مشابه سنگ های جزیره پرتلند انگلستان می باشد، به آن نام پرتلند اختصاص داده شده است. سیوان لند به عنوان بزرگترین بازار آنلاین صنعت ساختمان خرید آنلاین سیمان،بتن،کناف،تاسیسات الکتریکی،سرامیک،و به طور کلی تمام مصالح ساختمانی را فراهم کرده است. بتن ریزی در این سیستم در دماها و فصول مختلف امکان‌پذیر است و پنل‌های ضد آب دردمای بالا مانع از تبخیر سریع آب بتن شده و در دمای پایین نیز با حفظ دمای بتن، موجب می‌شوند هیدارسون بدون مانع انجام شود.

حداقل ضخامت اجرای بتن مگر به این منظور ۱۰ سانتی متر می باشد. پس از آرماتوربندی و قالب بندی ، عملیات بتن ریزی فونداسیون انجام می شود. در صورت عدم نیاز به قالب بندی باید با کمک پوشش پلاستیکی و سایر روش های مشابه از جذب آب بتن توسط زمین اطراف شالوده جلوگیری به عمل آید. در شرایط دمای پایین تر از ۵ درجه سانتی گراد امکان بتن ریزی وجود دارد. اما در صورتی که مجبور به انجام آن در چنین شرایطی شدید، باید همواره حرارت بتن را در دمای بالای 5 درجه حفظ کنید.

تراکم بتن باید برای هر لایه به طور کامل و مناسب انجام شود. فاصله زمانی بین بتن ریزی دو لایه متوالی نباید بیش‌تر از 30 دقیقه (برای شرایط هوای معمولی) و 20 دقیقه (برای شرایط هوای گرم) باشد. در روش عایقی، رطوبت با جلوگیری از تبخیر آب موجود در بتن حفظ می‌شود. استفاده از صفحات مخصوص، قالب‌ها و مواد شیمیایی غشایی را می‌توان به عنوان روش‌های عمل آوری عایقی در نظر گرفت. به منظور دستیابی به بهترین عملکرد، ویبراتور را به صورت عمودی یا نسبتا عمودی درون بتن وارد کنید. این کار باعث خرابی دستگاه، ایجاد سطح ناصاف بتن و مشکلات دیگر می‌شود.

پن میکسر بر اساس حرکت تیغه‌ها و محفظه دارای دو نوع متفاوت است. در نوع اول، تیغه‌ها، در حین دوران محفظه بدون حرکت باقی می‌مانند. انواع مختلفی از الیاف برای تقویت ماتریس های با پایه سیمانی مورد استفاده قرار گرفته است. الیاف ممکن است از جنس آلی مصنوعی، غیر آلی مصنوعی، آلی طبیعی… نمونه کار نما نمای خشک چیست؟ در سیستم نمای خشک برای اتصال المان ها به یکدیگر از ملات…

  • پمپ، ویبراتور و میکسر از جمله تجهیزات مورد استفاده در عملیات بتن ریزی می باشند.
  • کیفیت، دوام و سرعت گیرش بالا از ویژگی های بتن خودمتراکم می باشد.
  • بتن ریزی ستون‌ها هم معمولا به صورت دستی و یا پمپاژ بتن انجام می‌شود.
  • برای خشک شدن اولیه‌ی بتن زمانی حدود بیست و چهار ساعت نیاز است.
مقدار زیاد زنگ زدگی نه‌ تنها خوردگی را تشدید می کند بلکه سبب کاهش مقاومت پیوستگی بین میلگرد و بتن می‌گردد. این مقدار زنگ زدگی ‏ باعث افزایش مقاومت پیوستگی نیز می شود. شرکت آهن ملل تامین کننده آهن آلات پروژه های عمرانی شرکت های دولتی و خصوصی می باشد. این شرکت ارائه کننده انواع محصولات فولادی با بهترین قیمت در بازار آهن ایران است. ارسال سریع سفارشات به سراسر کشور در کوتاه ترین زمان از جمله خدمات برجسته آهن ملل می باشد. فرناز بی ریا هستم؛ دارای مدارک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد sepanta MBA می باشم.

بعد از بتن ریزی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در مورد ضد یخ های کلر دار نیز باید دقت نمایید که این نوع ضد یخ ها برای استفاده در انواع بتن پیش تنیده و آن دسته از بتن هایی که دارای آلومینیوم و گالوانیزه هستند، توصیه نمی شود. بتن ریزی اصولاً درون قالب‌هایی انجام می‌شود که پس از گیرش بتن، قالب‌ها از آن جدا شده و تا زمانی از بتن نگهداری می‌شود تا به صد درصد گیرش برسد. در حقیقت برای شروع این فرآیند باید به بررسی مشخصات محل پروژه با نقشه، مشخصات فنی و همینطور استاندارد های مورد نیاز بپردازیم. ‌قبل از شروع‌ عملیات بتن ریزی مشخصات محل مورد نظر باید با نقشه‌ها‌، مشخصات فنی واستانداردها مطابقت کامل داشته باشد‌. دقت داشته باشید که بتن ریزی نباید زیر تابش مستقیم نور خورشید انجام شود. در ساعات میانه روز این کار را انجام ندهید و بهتر است دما را در حدود کمتر از ۳۲ درجه سانتی گراد کنترل نمایید.

مراحل بتن ریزی، تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت سازه بتنی دارد. انجام بتن ماله پروانه ای یا سیستم مکانیزه اجرای بتن از تخصص های اصلی شرکت سازه نگار سینا می باشد . دمای بتون در طول مدت بتون ریزی و عمل آوردن بتون باید ثبت گردد تا اطمینان حاصل شود که محدوده توصیه شده در مبحث نهم مقررات ملی حفظ شده باشد.

همچنین باید از مصرف بتن با اسلامپ کمتر از میزان مقرر نیز خودداری شود. با این وجود افزودن اسلامپ بتن تا هنگامی که هنوز از مخلوط کن تخلیه نشده، فقط با اجازه دستگاه نظارت و با افزودن دوغاب سیمان با یا بدون مواد افزودنی روان کننده میسر می باشد. مشروط بر اینکه نسبت آب به سیمان از حداکثر مقدار مجاز طرح فراتر نرود. بتون ریزی باید به نیروهای صاحب صلاحیت و دارای تجربه و دانش کافی واگذار گردد. تمامی وسایل و تجهیزاتی که به منظور اختلاط بتون مورد استفاده قرار می گیرند باید کاملا تمیز باشند. حتی الامکان پیمانه کردن مصالح تشکیل دهنده بتون باید به طریق وزنی انجام شود.

قالب بتن ریزی